четвер, 8 жовтня 2020 р.

6-ті класи. Дистанційні завдання. Сьомий-восьмий тиждень навчання: 12 -30 жовтня

  Dzień dobry =)


Завдання 1. Прочитайте текст  (с.18-19). Випишіть незнайомі слова. Вивчіть їх.  Скористайтеся із словничка, що поданий нижче. Сам текст можна прослухати тут.

Wieczorem...

Mama: Ej, synku, ty chyba jesteś chory... Oczka takie, nos zatkany, zmierz temperaturę. Pewnie dzisiaj zmarzłeś, przewiało cię.

Darek: Nic mi nie jest. Do jutra przejdzie.

Mama: No i ile masz?

Darek: 37,5 (trzydzieści siedem, pięć).

Mama: No, stan podgorączkowy. Jutro będziesz chory. Zawsze tak się zaczyna.

Rano...

Mama: No i jak się czujesz?

Darek: Chory jestem. Boli mnie głowa, gardło, gorąco mi, wnocy było mi zimno, mam katar, uszy mnie bolą. Pić mi się chce.

Mama: Jak zawsze. Zmierz temperaturę. Masz tu coś do picia. Do szkoły nie pójdziesz. Jutro pewnie będziesz kaszleć.

Darek: Już jest mi niedobrze...38,2 (trzydzieści osiem, dwa).

Mama: Na razie nie dam ci nic na gorączkę, jak nie spadnie, to coś dostaniesz. Na razie masz tu witaminę C i tabletki do ssania na gardło. Muszę zobaczyć, czy mamy w apteczce coś na kaszel. Może to tylko przeziębienie, nie grypa. Nie uważasz na siebie, ciągle chorujesz. Katar za katarem... To już trzeci raz wtym roku.

Darek: Do lekarza nie idziemy?

Mama: Jak nie przejdzie do trzech dni, to pójdziemy.

Darek: Może wezwać lekarza do domu? Jak byłem mały, zawsze do mnie przychodził.

Mama: Przychodził, ale dobrze, że nie chorowałeś na nic poważnego.

Darek: Już mi lepiej. Lubię sobie tak z tobą pogadać...

Mama: No nic. Trzeba będzie po południu zadzwonić do Kuby po lekcje, teraz śpij, na chorobę najlepszy jest sen. Dopiero 7.00 – jeszcze noc. Za godzinę Staś się obudzi, pewnie go zarazisz... I będzie szpital w domu. Tata też coś narzeka, że go rozbiera... 

Słowniczek 

katar – насмарк

ssanie – смоктання

przeziębienie – простуда

dreszcze – озноб

zastrzyk – укол

zażyć lekarstwo – приймати ліки

wezwać pogotowie – викликати швидку

gruźlica – туберкульоз

szczepionka – вакцина

 

Завдання 2. Письмово дайте відповіді на запитання:

-       Kiedy Darek zachorował?

-        Jakie są objawy jego choroby wieczorem?

-       Jak się poczuł Darek rano?

-        Co było przyczyną choroby Darka?

-       Co poleca mama Darka?

-        Jakie lekarstwa daje mama Darka?

-       Kiedy pójdzie Darek do lekarza?

-        Co proponuje Darek? 

Завдання 3. Записуємо у зошит і вивчаємо нову лексику: 


Завдання 4. Пригадуємо назви частин тіла польською мовою. Що призабули  - вивчаємо заново =)

Завдання 5. Перегляньте відео. Якщо відео не відкривається, його можна знайти тут і тут.


 

Завдання 6. Пригадуємо правила відмінювання іменників чоловічого роду. Ознайомтеся із табличкою, особливу увагу зверніть на закінчення:

 

Завдання 7. Провідміняйте такі слова: doktor, brat, sąsiad.

Немає коментарів:

Дописати коментар